Gunnar Smoliansky: One Picture at a Time

Klicka på bilden för att förstora

Photographs 1952-2008
Fotografier Gunnar Smoliansky.
Essä Marie Lundquist. Text Gerry Badger.
Steidl, 2009. 256 sidor, 230 fotografier i triplex. 289 x 289 mm. Engelsk.
Klotbundet hårdband med skyddsomslag.
ISBN 978-3-86521-615-1
Kampanjpris 588 kr / ordinarie pris 782 kr / £59.00

Gunnar Smoliansky är en minimalistisk mästare och att ett internationellt förlag uppmärksammar den svenske fotografen är en stor kulturhändelse, tycker en hänförd Per Lindström.

"Det här är riktig fotografi från en tid då fotograferna använde riktiga kameror med riktig film och gjorde riktiga kopior [fotografier] i riktiga mörkrum. Och allt vi ser är på riktigt, eller var, eftersom all fotografi handlar om förfluten tid, frusen som istapparna som hänger på fotografens dörrskylt en kall vinterdag 1979.

Gunnar Smoliansky ägnar sig inte åt lättköpta poänger eller digitalt skojeri. Han vill inte förändra världen med sina svartvita fotografier. Han är glad om vi, precis som han en gång, stannar upp inför det vardagsgrå och fascineras av estetiken. Med kamerans hjälp förvandlar han en till synes obetydlig detalj till något magiskt - och det udda till något allmängiltigt. Han rör sig i en privat sfär utan att bli privat. Han är en betraktare som närmar sig sina motiv varsamt. Också föremålen som han fotograferar visar han respekt. En stege hänger i en kätting och fotografen fångar den mitt i en pendelrörelse. En klocka ligger på ett bord tillsammans med lite skräp, två synålar och några döda insekter. En ensam femtiotalsklädd kvinna står i dörren till Nalen och tittar oroligt mot ingången, som om hon vet att den tilltänkta inte ska komma. En man i keps balanserar på en spång samtidigt som han ser ut att samtala med en man i hatt en bit bort på kajen en sommarmorgon 1952. Fotografen är nitton år och har just fått sin första riktiga kamera, en Rolleiflex, med vilken han kommer att ta merparten av bilderna i en av årets vackraste och viktigaste fotoböcker.

Gunnar Smoliansky arbetade extra i Stockholms hamn och tog före och efter arbetet en serie i dag klassiska bilder kring Slussen. Han åkte till Sydamerika och gick i lära hos en fotograf i São Paolo. Efter två år återvände han till Sverige och började på Kursverksamhetens fotoskola. Lärare var Christer Strömholm och Tor-Ivan Odulf och det var mötet med den senare som kom att betyda "allt".

I tio år arbetade Gunnar Smoliansky som industrifotograf på Atlas Copco och vandrade på lediga stunder runt i Stockholm på jakt efter egna bilder. 1978 slog han igenom med samlingsutställningen "Genom svenska ögon" på Fotografiska Museet [i Moderna Museet]. 1992 var det dags igen med "Trivia" (tillsamman med bland andra Gerry Johansson) och en recensent noterade att fotografen med det svenska förnamnet och det ryskklingande efternamnet var "en mästare på att skapa konst av fuktfläckar".

Gunnar Smoliansky förklarade efter att ha blivit insorterad i det konstfotografiska facket att det mellan svart och vitt finns en gråhet med så många valörer att alla andra färger blir ointressanta. Så är det. Det är när ingenting tycks hända som det händer något i hans bilder. "Svårt är lättare" har han sagt. Han lägger inga värderingar i det han ser och fotograferar. Lättintervjuad är han inte. "Egentligen tycker jag ingenting" förklarade han härom året när han fyllde Kulturhuset i Stockholm med bilder tagna under drygt femtio år. "Jag knäpper och hoppas".

Att One Picture at a Time med text av Marie Lundquist och Gerry Badger utkommit på ett internationellt fotoboksförlag betyder att många nu får chansen att möta denne minimalismens mästare och hans svartvita svenska svårmod. Södermalm 1958, Malmö 1995, Hälsingland 1988, Saltsjö-Boo 1991. Det är riktigt stort". - Per Lindström, utvecklingsredaktör på Sydsvenskan och adjungerad professor i fotografi vid Mittuniversitetet.